۱۰ دلیل موفقیت مدارس کشور فنلاند
فنلاند به دلیل اصلاحات متعدد در نظام آموزشی، شناخته شده است. این کشور با بهرهگیری از رویههای معقول و محیطهای آموزشی جامع، نظام آموزشی مناسبی فراهم کرده که به عنوان یکی از کارآمدترینها تلقی میشود.
استفاده نکردن از آزمونهای استاندارد:
فنلاند از آزمونهای استاندارد استفاده نمیکند. آزمونهای استاندارد که گاهی به صورت آزمونهای چهار گزینهای برگزار میشوند، امتحاناتی هستند که در آنها تمام داوطلبان در شرایط یکسان برای پاسخگویی به سوالات قرار میگیرند و تقریبا همه چیز از قبل مهیا است.
تمام دانشآموزان فنلاندی بر اساس یک سیستم نمرهدهی اختصاصی سنجیده میشوند که توسط معلم آنها تدوین شده است.
استفاده از معلمان توانمند و با سواد:
در فنلاند تمام معلمها باید مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوطه داشته باشند تا بتوانند به عنوان معلم مشغول به کارشوند. دورههای تربیت معلم یکی از سختترین و دقیقترین دورههای آموزشی در کشور محسوب میشوند. همچنین هیچ سیستمی در فنلاند برای ارزیابی عملکرد معلمها وجود ندارد. در واقع به زعم مسئولین بلندپایه آموزش در این کشور، پاسخگویی زمانی لازم است که احساس مسئولیت کمرنگ میشوند و نظام آموزشی فنلاند مانع این امر است.
تاکید بر همکاری به جای رقابت:
در فنلاند فهرست برترین مدارس وجود ندارد و محیط آموزشی این کشور جای رقابت نیست، بلکه در آن همکاری رواج دارد.
اولویت داشتن اصول:
سالها قبل نظام آموزشی فنلاند نیازمند اصلاحات ساختاری بود. برنامهای که برای این منظور تدوین شد، شامل بازگشت به اصول بود. هدف این اصلاحات دستیابی به نمرات عالی یا بالا بردن سطح نمرات نبود، بلکه ایجاد محیط و امکانات آموزشی برابر برای همه بود. از دهه ۱۹۸۰ میلادی اصول زیر در نظام آموزشی فنلاند جایگاه ویژهای یافت:
- آموزش، ابزاری برای تعدیل نابرابری اجتماعی است.
- تهیه غذای رایگان برای تمام دانشآموزان
- تسهیل دسترسی دانشآموزان به خدمات پزشکی
- ارائه مشاوره فیزیولوژیکی
- راهنمایی اختصاصی فردی
کار فردی در یک محیط عمومی عادلانه، روش آموزش فنلاندیها است.
شروع مدرسه در سن بالاتر:
فنلاندیها در مقایسه با بسیاری از کشورهای صنعتی دیرتر به مدرسه میروند. سن شروع مدرسه در این کشور ۷ سالگی است. دوره آموزش اجباری در این کشور ۹ سال است و پس از کلاس نهم یا ۱۶ سالگی، ادامه تحصیل به تصمیم شخصی نوجوانان بستگی دارد.
ارائه پیشنهادات شغلی به جای رفتن به دانشگاه:
در فنلاند پس از دوره دبیرستان یک دوره آموزشی سه ساله وجود دارد که دانشآموزان را برای رفتن به دانشگاه آماده میکند. اما دانشآموزانی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه نیستند، میتوانند وارد یک دوره سه ساله حرفهای شوند که آنها را برای مشاغل مختلف آماده میکند.
خواب بیشتر:
بر اساس تحقیقات اخیر، زود بیدار شدن برای سلامت دانشآموزان مضر است. به همین علت دانشآموزان فنلاندی اولین کلاس درس را حدود ساعت ۹ تا ۹:۴۵ صبح آغاز میکنند و بین ساعت ۲ تا ۲:۴۵ بعدازظهر مدارس این کشور تعطیل میشوند. ساعات تدریس مدارس طولانیتر و مدت زمان استراحت بین کلاسها نیز بیشتر است.
تدریس توسط یک معلم:
تعداد معلمها و دانشآموزان در فنلاند کمتر از سایر کشورها است. معمولا دانشآموزان فنلاندی حدود ۶ سال تحصیلی را با یک معلم سپری میکنند. در این دوران معلم جایگاه یک مربی همراه یا یکی از اعضای خانواده را به دست میآورد. بدین ترتیب اعتماد دوجانبه و پیوندی برقرار میشود که بر اساس آن هر دو طرف یکدیگر را به خوبی میشناسند و به هم احترام میگذارند.
فضای آرامتر:
در مدارس فنلاند استرس کمتری وجود دارد، گروهبندیهای غیرضروری حذف شده است و دانشآموزان توجه بیشتری از مسئولین مدرسه دریافت میکنند. دانشآموزان زمانهای مختلفی را برای خوردن، فعالیتهای خلاقانه و آرامش در اختیار دارند. در طول روز بازههای زمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقهای برای بلند شدن، نرمش و هواخوری دانشآموزان پیشبینی شده است. برای معلمها نیز اتاقهایی در نظر گرفته شده است تا در آن استراحت کنند و با سایرین روابط اجتماعی داشته باشند.
کاهش تکالیف و فعالیتهای خارج از مدرسه:
میزان تکالیف و فعالیتهای خارج از مدرسه در فنلاند از هر جای دیگر جهان کمتر است. دانشآموزان این کشور هر شب تنها نیم ساعت را صرف انجام امور مربوط به مدرسه میکنند. این دانشآموزان تمام دانش لازم را بدون نیاز به تحمل استرس ناشی از تلاش برای بهترین بودن، در محیط مدرسه میآموزند و بدون نگرانی درباره نمرات میتوانند به عنوان یک انسان آموزش ببینند و رشد کنند.
.:محمد قلیپور:.