هشتاد نکته مهم در تدریس موفق و کارآمد
تدریس امری مهم و حیاتی در جریان تعلیم و تربیت و فرایند یادگیری است و بر هر فرد که وارد مجموعهی عظیم آموزش و پرورش میگرد نیز لازم و واجب است که از اصول و مبانی آن مطلع باشد، چرا که یادگیری اصول و مبانی و به خاطرسپاری نکات کلیدی در امر تدریس و کاربرد آن نکات در حین تدریس برای یک فرهنگی به ویژه یک معلم موفق، ضروری و اجتنابناپذیر است. بر این اساس 80 نکته مهم در امر تدریس آن هم تدریس موفق و کارآمد در مقالهای حاضر، آورده شده، باشد که مورد استفادهی معلمان و فرهنگیان عزیز واقع گردد:
1- با توکل بر خدا و با نام خدا کلاس را شروع کنیم.
2- اخلاص در امر تدریس را رعایت کنیم.
3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.
4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.
5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.
6- به هنگام تدریس نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
7- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهرهی بشاشی داشته باشیم.
8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحهدار نکنیم.
9- تلاش کنیم فضای عاطفی به وجود بیاوریم.
10- سعه صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.
11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.
12- به هنگام تدریس آرامش خود را حفظ کنیم.
13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانشآموزان پرهیز کنیم.
14- اشتباها ت خود را توجیه نکنیم.
15- از علماء، بزرگان و شخصیتهای دینی به احترام نام ببریم.
16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
17- پرگویی نکنیم در واقع آنقدر بگوییم که میتوانیم بشنویم.
18- رازدار و محرم اسرار دانشآموزان باشیم.
19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.
20- از دانشآموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.
22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.
23- در تدریس ذوق و سلیقهی خودرا به کار ببریم.
24- آرام و شمرده تدریس کنیم.
25- ساده ولی عمیق تدریس کنیم.
26- در املای کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.
27- ذوق و استعداد دانشآموزان را شناسایی و هدایت کنیم.
28- بین دانشآموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد نماییم.
29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.
30- به دانشآموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.
31- با دانشآموزان همدردی کنیم.
32- از تشویق به موقع غافل نباشیم.
33- سخن دانشآموزان را بیموقع قطع نکنیم.
34- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانشآموزان تقسیم کرده و به آنها مسوولیت دهیم.
35- در هنگام موعظه خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.
36- به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.
37- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.
38- پیش از تدریس شناختی اجمالی از وضعیت، موقعیت و سطح معلومات دانشآموزان به دست آوریم.
39- بیش از اندازه در کار دانشآموزان، خود را دخالت ندهیم.
40- به کار خویش ایمان و اعتقاد قلبی داشته باشیم.
41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانشآموزان سبک نکنیم.
42- مقررات خشک و افراطی را از کلاس درس دور کنیم.
43- در تدریس از گروه گرایی و خط بازی خودداری کنیم.
44- بر موضوعات درسی تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
45- در افزایش آگاهی و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.
46- به سولات دانشآموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
47- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.
48- برنامهریزی داشته باشیم.
49- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.
50- از روشهای تدریس و از نحوهی بکارگیری آنها آگاه باشیم.
51- به کیفیت شروع، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.
52- به هنگام تدریس مطالب، تنوع را فراموش نکنیم.
53- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.
54- در هر درس مطالب نو و تازهای بیان کنیم.
55- سعی کنیم دانشآموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.
56- دانشآموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.
57- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانشآموزان مشاهده کردیم از ادامه تدریس بپرهیزیم.
58- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.
59- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
60- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از این شاخه به آن شاخه نپریم.
61- بیش از اندازهی معمول به جزوه، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.
62- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.
63- جمعبندی درس را در انتها فراموش نکنیم.
64- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.
65- در هنگام تدریس در یک مکان ثابت توقف نکنیم.
66- دقت کنیم تمرینها یا مسایل یا تکالیف در حد توان دانشآموز باشد.
67- در هنگام تدریس حتیالامکان از مثال استفاده کنیم.
68- در هنگام تدریس از مثال و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.
69- خلاصه درس را در انتهای تدریس بازگو و مشارکت دانشآموزان را نیز بخواهیم.
70- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی سادگی است.
71- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگویی مناسب برای دانشآموزان باشیم.
72- نتایج آزمونها را بررسی کنیم تا نقاط قوت و ضعف را بیابیم.
73- در هنگام خشم بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
74- در تمام کارهای خود قاطعیت و برش داشته باشیم.
75- دانشآموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.
76- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانشآموزان را به خود جلب کنیم.
77- فرصت انتقاد از خود را به دانشآموزان بدهیم.
78- از این که قادر به پاسخگویی برخی از سولات نیستیم هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمیدانیم.
79- تجارب تازهی خود را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی خود، کمتر تدریس میکند ولی دانشآموزان بیشتر یاد می گیرند.
80- برای خانوادهی دانشآموزان ارزش قائل شویم و شغل آنان را هر چه باشد احترام کنیم.
مجله نگاه شماره 257 مهر ماه 1384